۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۸

راه يابى تاريخى نمايندگان زن به پارلمان كويت

راه يابى تاريخى نمايندگان زن به پارلمان كويت

العربیه: چهار زن كويتى در يك پيروزى تاريخى و بى سابقه در روز يكشنبه 17/5/2009 با شمارش اوليه ى آرا به عضويت پارلمان اين كشور درآمدند.
براساس نتايج اوليه، خانمها؛ اسيل العوضى، رولا دشتى، سلوا الجسار و معصومه المبارك توانستند اعتماد رأى دهندگان را نسبت به خود جلب كنند و 4 كرسى پارلمان كشورشان را از آن خود كنند.
از زمان برقرارى نظام پارلمانى در كويت در سال 1962 تا كنون، اين نخستين بار است كه زنى وارد مجلس قانونگذارى اين كشور مى شود. در طول نزديك به نيم قرن، پارلمان كويت، به طور عمده زير نفوذ اسلامگراها بود و پس از آنها متنفذان عشايرى قرار مى گرفتند.
ناگفته نماند كه تنها در سال 2005 بود كه به زنان كويت حق رأى دهى و نامزد شدن در انتخابات داده شد. اين نيز شايان ذكر است كه معصومه المبارك كه در زمان برگزيده شدن به سمت وزارت با مخالفت شديد و حتى كارشكنى محافلى متنفذ در كويت روبرو شد، در انتخابات اخير توانست بيشترين آرا را در بين 10 نفر برنده ى حوزه ى انتخابيه ى خويش، از آن خود كند.
اسيل العوضى پس از اعلام پيروزى اش به خبرنگاران گفت: من اين پيروزى را پيروزى زنان كويت و دمكراسى كويت تلقى مى كنم. اين بانوى 40 ساله كه در دانشگاه كويت فلسفه ى سياسى تدريس مى كند، اين انتخاب را گامى بزرگ به جلو ارزيابى كرد.
طبق نظام انتخاباتى كويت، اين كشور داراى 5 حوزه ى انتخاباتى است و هر كدام 10 نماينده دارد. خانم اسيل العوضى در حوزه ى خود نفر دوم، خانم رولا دشتى (دكتراى اقتصاد و رئيس جمعيت اقتصاد كويت) در حوزه ى خود نفر هفتم و خانم سلوى الجسار در مرتبه ى دهم قرار گرفتند.
تعداد واجدين شرايط انتخاب در كويت 385 هزار نفر بوده است. خانم معصومه المبارك در باره اين پيروزى اظهار داشت كه امروز ملت كويت پيروز شده است و اراده ى آنان براى تغيير، بر كرسى نشست. اين بانوى آزاديخواه در سال 2005 به عنوان اولين وزير زن در كويت برگزيده شد. اين كشور هم اكنون 2 وزير زن دارد.

شكست اسلامگراها:
تحليل گران با بررسى نتايج اين انتخابات مى گويند اسلامگرايان به ويژه در جناح اهل سنت در اين دوره ريزش آرا داشتند و بسيارى از هواداران خود را از دست داده اند.
تجمع سلفى اسلامى كه در پارلمان گذشته داراى 4 كرسى بوده است اكنون فقط 2 كرسى در اختيار دارد. جنبش اسلامى قانون اساسى كه در گذشته داراى 3 كرسى بوده است اين بار فقط 1 كرسى را به دست آورده است.
به طور كلى اسلامگراها اين بار به جاى 21 كرسى 11 كرسى را به دست آورده اند. از سوى ديگر ليبرالها 1 كرسى به كرسيهاى خود افزودند و داراى 8 كرسى شدند.
شيعيان كه حدود يك سوم شهروندان كويت را تشكيل مى دهند، حضور نمايندگانشان را در پرلمان تقريباً دو برابر كردند و به جاى 5 كرسى 9 كرسى را از آن خود كردند.
در اين ميان گروه كار مردمى به رهبرى احمد سعدون 3 كرسى به دست آورد، حال آن كه قبلاً 4 كرسى داشته است. در بين نماينگان پارلمان جديد كويت كه جمعاً 50 نفرند، 21 چهره ى جديد ديده مى شود كه اغلب از مناطق قبيله اى به پارلمان راه يافته اند.

هیچ نظری موجود نیست: